Klima
Utslipp av CO2 er hovedårsaken til klimaendringene vi opplever nå og som vil komme. Den viktigste utslippskilde er forbrenning av fossilt brensel gjennom olje- og gassutvinning, industri og transport. Et stadig bedre kunnskapsgrunnlag gir data for utslipp fra de ulike sektorer, noe som igjen kan bidra til målrettede og effektive tiltak.
Klimagassene i atmosfæren absorberer varmestråling fra jorda og sender den videre ut til verdensrommet og ned til jordoverflaten. Økningen av klimagasser fører til at mindre varme sendes videre til verdensrommet og mer tilbake til jorden. Oppvarmingen av jordoverflaten øker gjennom den forsterkede drivhuseffekten.
Omtrent halvparten av norske utslipp er regulert av EUs system for klimakvoter. Det omfatter mesteparten av utslippene fra industri, petroleum og luftfart.
Til FNs klimakonvensjon har Norge meldt inn en betinget forpliktelse om minst 40 prosent utslippsreduksjon i 2030 sammenlignet med 1990-utslipp i ikke- kvotepliktig sektor. Videre skal vi bli klimanøytralt innen 2030 og et lavutslippsamfunn innen 2050. Ikke-kvotepliktige utslipp er utslipp fra blant annet transport, jordbruk, oppvarming, avfall, fluorholdige gasser og deler av utslippene fra industri og petroleum. I 2018 vedtok FNs sjøfartsorganisasjon, IMO, en ambisjon om at utslippene fra internasjonal skipsfart minst skal halveres innen 2050 og nå null så raskt som mulig i dette århundret.
Klimakur 2030 har utredet ulike tiltak og virkemidler som kan gi minst 50 prosent reduksjon i ikke-kvotepliktige utslipp i 2030 sammenlignet med 2005. Det vil si at man må redusere de samlede utslippene i årene 2021 til 2030 med ca. 30 millioner tonn CO2-ekvivalenter. Klimakur har funnet 60 sektorvise tiltak som til sammen vil gi reduksjoner på om lag 40 millioner tonn CO2 ekvivalenter. Det er kjøretøy, anleggsmaskiner og innenriks sjøtransport, inkludert fiskefartøy og havbruksfartøy, som må stå for hoveddelen av reduksjonen. I hovedsak går det ut på energieffektiviseringstiltak og å erstatte fossilt elektrisitet, bioenergi, hydrogen og ammoniakk. Markedets modenhet for de ulike teknologiene og løsningen vil forhåpentligvis skje raskere de neste årene, men der man kan bør det tas høyde for fremdriftssystemer som gir muligheten til å gå over til alternative drivstoffer når de er tilgjengelige.
Kontakt oss:

MILJØKRAV
Egen bedrift
VI stiller miljøkrav krav til vår egen drift og til våre leverandører, samtidig som vi støtter en føre-var tilnærming til miljøutfordringer og ønsker å fremme økt miljøansvar og oppmuntre til utvikling og bruk av miljøvennlig teknologi.