Hvis du oppdager feil eller skader på boligen du har kjøpt, kan du ha rett til å kreve prisavslag eller erstatning. Da må du reklamere raskt!
Ved alvorlige skader kan du også ha rett til å heve kjøpet.
Avhendingsloven regulerer kjøp og salg av brukt bolig. Fra 1. januar 2022 er det fastsatt nye regler som har gitt selger et større ansvar for å undersøke boligen før salg.
Det er også fastsatt minimumskrav til innholdet og undersøkelser som skal gjøres når det innhentes en takst og utarbeides en tilstandsrapport for boligen.
Som selger har det blitt enda viktigere å sørge for en grundig undersøkelse av boligen, samt å gi utfyllende og nøyaktige opplysninger om eiendommens tilstand.
For kjøper kan det være verdt å ta med seg at terskelen for hva som utgjør en mangel nå kan være lavere, og at du kan ha rett på mer enn du tror.
Husk reklamasjonsfristen – reklamer i tide!
Reklamasjon må fremsettes «innen rimelig tid». I praksis betyr det så raskt som mulig og senest to måneder etter at skaden ble eller burde vært oppdaget.
Av bevishensyn bør reklamasjonen være skriftlig, gjerne via e-post.
Husk, du trenger ikke vite akkurat hva som er galt, men du må beskrive det du har oppdaget.
Selv om du er usikker på om det oppdagede forholdet utgjør en mangel, er det lurt å reklamere. Så får man heller sende en melding i etterkant dersom det viser seg at problemet løste seg.
Reklamasjon del 2
Først sender man som regel en generell reklamasjon, der man beskriver det man har oppdaget.
Dette må følges opp med en spesifikk reklamasjon når man har fått oversikten.
Denne bør detaljere skadeomfanget og årsaken, samt de tilknyttede reparasjonskostnadene, for å konkretisere kravet mot selgeren.
Ikke vent for lenge med å fremsette en spesifikk reklamasjon. Det er ulovfestede regler om passivitet som kan spille inn. Er man veldig sen kan man i værste fall tape kravet.
Mottatt reklamasjon eller krav etter boligsalg?
Har du solgt en bolig og mottar en reklamasjon er det fordelaktig å handle raskt.
Hva indikerer tilstandsrapporten om saken? Hvilken informasjon har du om dette? Det kan være grunn til å engasjere en uavhengig takstmann for en vurdering.
Oppretthold kommunikasjonen med kjøperen. Få en fullstendig forståelse av situasjonen før du bestemmer deg for neste skritt. Du kan lese mer om reklamasjon og de nye reglene i avhendingsloven her.
Bistand av advokat
Vi i Bauta advokatfirma As har lang erfaring innen reklamasjoner og krav etter kjøp og salg av fast eiendom og har bistått både kjøpere og selgere i en lang rekke saker.
Vi har erfaring fra eierskifteforsikring/boligselgerforsikring og har også samarbeidsavtale med HELP forsikring.
Om du ønsker å reklamere på boligen du har kjøpt, eller har mottatt en reklamasjon på boligen du har solgt, ta kontakt så hjelper vi deg videre.